Att sälja ett hem

För oss på MOHV är det viktigt att hjälpa och tillgodose våra kunders behov på bästa sätt genom att bidra med bred kunskap och erfarenhet. Det ska kännas tryggt för alla inblandade parter att göra affärer med oss. Att sälja och byta bostad är ofta en av de största affärerna man gör i livet och frågorna brukar vara många kring vad man ska tänka på vid en försäljning av sin bostad. Här har vi samlat några av de vanligaste frågor och svar. Har du ytterligare frågor rekommenderar vi dig att kontakta din lokala mäklare.

Vill du veta mer ingående rekommenderar vi dig att läsa vår framtagna köparinformation för både säljare och köpare. Här reder vi ut de viktigaste begreppen och juridiska regler som är bra att känna till. Klicka på någon av nedanstående bostadstyper för att läsa mer:

Bostadsrätt
Fastighet
Ägarlägenhet

Vanliga frågor och svar

VAD INNEBÄR EN KOSTNADSFRI VÄRDERING?

MOHV svarar: Funderar du på att sälja eller har du kanske redan bestämt dig för att sälja är det första steget att komma fram till vilket pris du kan förvänta dig att få för din bostad. Våra mäklare hjälper gärna dig med en muntlig kostnadsfri värdering.

SÅ GÅR DET TILL
Du börjar med att boka en värdering. Därefter kommer en av våra kunniga mäklare hem till dig och går igenom bostaden tillsammans med dig. Du får sedan en muntlig värdering direkt på plats samt rådgivning och en offert utan förbindelser på en komplett skräddarsydd mäklartjänst för en eventuell försäljning. I samband med en fri värderingen kopplar vi även på vår tjänst MOHVOmetern som ger dig löpande uppdateringar om din bostads värdeutveckling, helt kostnadsfritt.

Behöver du en värdering av din bostad för att kunna lägga om ett befintligt lån eller förhandla om en ny ränta? Vi hjälper dig gärna med en skriftlig värdering mot en mindre kostnad. Kontakta din lokala mäklare för mer information.

VAD SKA JAG TÄNKA PÅ NÄR JAG VÄLJER MÄKLARE?

MOHV svarar: Det finns många faktorer att ta ställning till. Många bostadssäljare går på magkänsla. I grund och botten handlar det om att du ska känna trygg och att du litar på att din mäklare göra allt för en lyckad bostadsaffär. Är det första gången du ska sälja en bostad så rekommenderar vi dig att ta ett personligt möte med ytterligare en mäklare. Det kan vara bra att jämföra för att se vilken mäklare som känns bäst för dig.

Sen väger andra faktorer in såsom mäklararvodets storlek och vad som ingår i tjänsten. Konkurrensen är hård och många mäklare kommer att vilja sälja din bostad. Det är viktigt att du jämför och är medveten om att du ofta får vad du betalar för. Fundera därför på vad som är viktigt för dig, säkerställ att mäklaren har förstått dina behov och anpassar processen och arvodet därefter.

HUR MARKNADSFÖRS BOSTÄDER SOM SÄLJS VIA MOHV?

MOHV svarar: Olika bostäder har olika målgrupper och den ena affären är inte den andra lik, det ser vi som självklart. Vår mäklartjänst bygger på att säljarna väljer marknadsföring utifrån önskemål och våra rekommendationer. Olika val avgör mäklarens arvode. Ett lägre arvode för en smalare tjänst; en större investering för bredare exponering.

Vår rekommendation är alltid att marknadsföra bostaden smart: i relevanta kanaler, vid rätt tidpunkt och till rätt målgrupp för att öka chansen att hitta rätt köpare. Idag är det främst i de digitala kanalerna som majoriteten av våra spekulanter kommer i kontakt med en bostad för första gången. Beroende på bostadstyp kan även andra kanaler vara relevanta. Våra mäklare vet vilken marknadsföringsstrategi som passar olika bostadstyper och kommer givetvis med råd. En viktig marknadsföringskanal är också våra mäklare som har ett stort kontaktnät och kollegor som träffar många kunder dagligen. Kanske har någon av dem träffat någon på en visning nyligen som söker en bostad precis som din.

SKA MAN RENOVERA SIN BOSTAD INNAN MAN SÄLJER?

MOHV svarar: Det finns inget givet svar på att en renovering skulle öka värdet då varje bostad och lokal marknad är unik. Vid en värdering av bostaden hjälper en av våra mäklare dig med rådgivning utifrån bostadens skick och kommer med förslag på eventuella förbättringar som kan öka värdet. Om en renovering inte är aktuell kan andra alternativ som styling vara ett bra och kostnadseffektivt sätt att få ett gott resultat inför en försäljning.

VAD INNEBÄR EN SÄLJKONSULTATION MED MOHV?

MOHV svarar: Vi rekommenderar dig som planerar att sälja din bostad att sätta dig in i marknaden och förbereda en försäljning i ett tidigt skede för att maximera affären. Att sälja sin bostad kan vara en stor förändring som väcker både frågor och funderingar. Vi hjälper dig under hela processen.

Med vår säljkonsultation får du tips, råd och information om hur en lyckad bostadsförsäljning går till hos oss på MOHV – helt utan förpliktelser. Vi vill att du som säljare ska vara väl förberedd och erbjuder därför vår tjänst ON THE MOHV som innebär att vi kan förbereda en stora delar av försäljning redan nu för att ge dig ett försprång när du är redo att sälja.

VILKA REGLER GÄLLER FÖR BUDGIVNINGAR?

MOHV svarar – Din rätt som säljare är att sälja till vem du vill. Du kan fritt välja bland budgivarna och behöver inte sälja till den som lagt det högsta budet. Ibland kan bud läggas förknippat med villkor som exempelvis möjlighet till senare tillträde etc. som kan vara avgörande för dig som säljare.

Du som säljare kan när som helst under budgivningen ändra formerna, avbryta eller avsluta budgivningen. Med andra ord: det är du som säljare som håller i taktpinnen.

Mäklarens roll är att vara en opartisk länk mellan köpare och säljare under hela budgivningen. Mäklaren måste framföra alla bud till säljaren fram tills att kontraktet är undertecknat och utväxlat mellan köpare och säljare. Ingen av parterna är bunden till affären förrän ett skriftligt avtal har undertecknats av båda parter. Mäklaren kan alltså inte lova köpare eller säljare att affären kommer att bli av förrän avtalet är underskrivet och utväxlat och eventuella villkor för köpets fullbordan och bestånd har uppfyllts. På tillträdesdagen redovisar MOHV-mäklaren budgivningslistan till både säljare och slutlig köpare med namn och telefonnummer på budgivarna tillsammans med buden – för alla parters trygghet.

Läs mer om våra budgivningar här.

HAR MAN SOM SÄLJARE RÄTT ATT FÅ REDA PÅ VILKA SOM HAR VISAT INTRESSE FÖR BOSTADEN?

MOHV svarar: Ja, du som säljare har rätt till en spekulantlista. Mäklaren som anvisat spekulanterna kan dock ha fortsatt rätt till arvode om bostaden skulle säljas till en av dessa spekulanter av dig eller med en annan mäklare/mäklarföretag.

HUR GÖR MAN OM MAN VILL BYTA MÄKLARE?

MOHV svarar: Är du inte nöjd med samarbetet med din mäklare rekommenderar vi dig att du först pratar med mäklaren och försöker lösa situationen. Om du fortfarande vill säga upp avtalet är det viktigt att du läser igenom förmedlingsuppdraget mellan dig och mäklaren. Du har som säljare alltid rätt att säga upp ett uppdrag men när och hur beror på hur avtalet är skrivet. Uppdragstid och uppsägningstid kan variera. Det kan också gälla mäklarens rätt till arvode även efter avslutat uppdrag enligt lag.

HUR LÅNG TID HAR DEN TIDIGARE MÄKLAREN RÄTT TILL ARVODE EFTER UPPSAGT UPPDRAG?

MOHV svarar: Standard är att mäklaren har 3 månaders ensamrätt på uppdraget. Därefter har du 10 dagars uppsägningstid. Oavsett om du byter mäklare, vill försöka att sälja själv eller väljer att inte sälja. Det betyder att du kan säga upp uppdraget och därmed ensamrätten först efter 3 månader, då med 10 dagars uppsägningstid.

Om din avsikt är att byta till en ny mäklare så måste den nya och gamla mäklaren komma överens. Du är som säljare bara skyldig att betala arvode till den mäklare som genomför kontraktsskrivningen. Normalt förfarande är att mäklare 1 och mäklare 2 fördelar arvodet om det är på en spekulant som mäklare 1 anvisat men mäklare 2 skriver kontrakt med. Även här är rätten till arvode baserat på om det finns ett orsakssamband eller inte. (Detta är en branschöverenskommelse mellan mäklarföretagen).

Om din avsikt är att själv kontakta personer på spekulantlistan för att sälja så har mäklaren rätt till 100% arvode. Mäklaren/mäklarföretaget kommer antagligen att skicka dig en faktura på hela arvodet efter avslutad affär. Rätten för att göra det är inte direkt tidsbunden förutom om det finns ett orsakssamband. Denna regel finns för att det inte ska gå att ”lura” mäklaren genom att säga upp uppdragsavtalet och sen sälja bostaden själv genom spekulantlistan.